Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Poleć treść:


Nowa formuła sprawdzianu szóstoklasistów

Redakcja portalu, 04 Wrzesień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Reforma z 1999 r. wprowadziła obowiązek jednolitego, ogólnopolskiego sprawdzania wiedzy uczniów po szkole podstawowej, po gimnazjum i na maturze. W szczególności każdy uczeń kończący klasę VI musi pisać sprawdzian, mając wydrukowane te same zadania, co wszyscy jego rówieśnicy we wszystkich polskich szkołach przystępujący do egzaminu tego samego dnia. Zakres materiału na sprawdzianie regulowały dotąd standardy, które CKE opracowywała interpretując i uszczegóławiając dość ogólnikowe zapisy obowiązującej wcześniej podstawy programowej. W 2008 r. zmodyfikowano system, likwidując system standardów i przyjmując, że na sprawdzianie w klasie VI poczynając od roku szkolnego 2014/2015, rolę standardów przejmie nowa podstawa programowa, która nie jest już jedynie wykazem tematów do przerobienia na lekcjach, lecz jest napisana w języku wymagań stawianych uczniowi po szkole podstawowej.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała właśnie Informatory, które zawierają m.in. projekt organizacji sprawdzianu dostosowanego do nowego systemu, ale także przykłady zadań, jakich mogą się spodziewać uczniowie, oraz opis jednolitych sposobów oceniania rozwiązań.

Najważniejsze zmiany różniące dotychczasowy sprawdzian od tego, do którego uczniowie przystąpią w roku 2015, to według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
 

  • W sferze organizacyjnej – nowa formuła sprawdzianu, czyli podział dwie części. W części pierwszej język polski i matematyka (80 minut), a w części drugiej, właśnie począwszy od roku szkolnego 2014/2015, język obcy nowożytny (45 minut). Drugą ważną zmianą organizacyjną jest podawanie wyniku sprawdzianu w procentach zamiast punktów.
  • Zmiany merytoryczne – wszystkie zadania sprawdzają poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
  • Zmiany jakościowe – zwiększony udział zadań sprawdzających umiejętności złożone, operowanie wiedzą, rozwiązywanie problemów; szerszy repertuar rodzajów zadań oraz materiałów źródłowych (np. komiks, afisz, mapa); kryteria oceniania odzwierciedlające holistyczne podejście do oceniania.


Nowe informatory dostępne są na stronie Centralnej Komisji Organizacyjnej.


/bozal/
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Szkodliwy dla czytelnika projekt ustawy o książce

Jerzy Lackowski 01 Sierpień 2015

Poznaliśmy terminy egzaminów eksternistycznych w sesji jesiennej 2015 r.

Redakcja portalu 01 Sierpień 2015

TAURON uczy bezpieczeństwa

Redakcja portalu 31 Lipiec 2015

"Nazwałbym go męską dziwką...", czyli co uczniowie mówią o nauczycielach

Jakub Krajewski 31 Lipiec 2015

Niezwykłe szkoły: Mission Hill School

Joanna Steinke 30 Lipiec 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

Wartości moralne szczególnie ważne w zawodzie nauczyciela

~ https://ideamensch.com/luke-weil(Gość) z: http://https://ideamensch.com/luke-weil/ 01 Sierpień 2015, 14:51

Linux w edukacji (cz. 3) - pierwsze kroczki z Ubuntu

~ http://belitsoft.com/(Gość) z: http://belitsoft.com/ 01 Sierpień 2015, 14:28

KE: Złożone umiejętności cyfrowe najtrudniejszym wyzwaniem dla szkół

~ Woodrow(Gość) z: http://cerrajerosalicante.co 01 Sierpień 2015, 13:57

paragraf 8.2.5 analiza przypadku

~ iherb coupon(Gość) z: http://www.ilumax.com.co/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=89250 01 Sierpień 2015, 13:35

"Wychowanie fizyczne - praca z uczniem zdolnym" - poradnik od ORE

~ Sniplesbusi(Gość) 01 Sierpień 2015, 13:20


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej