Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Poleć treść:


Nowa formuła sprawdzianu szóstoklasistów

Redakcja portalu, 04 Wrzesień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Reforma z 1999 r. wprowadziła obowiązek jednolitego, ogólnopolskiego sprawdzania wiedzy uczniów po szkole podstawowej, po gimnazjum i na maturze. W szczególności każdy uczeń kończący klasę VI musi pisać sprawdzian, mając wydrukowane te same zadania, co wszyscy jego rówieśnicy we wszystkich polskich szkołach przystępujący do egzaminu tego samego dnia. Zakres materiału na sprawdzianie regulowały dotąd standardy, które CKE opracowywała interpretując i uszczegóławiając dość ogólnikowe zapisy obowiązującej wcześniej podstawy programowej. W 2008 r. zmodyfikowano system, likwidując system standardów i przyjmując, że na sprawdzianie w klasie VI poczynając od roku szkolnego 2014/2015, rolę standardów przejmie nowa podstawa programowa, która nie jest już jedynie wykazem tematów do przerobienia na lekcjach, lecz jest napisana w języku wymagań stawianych uczniowi po szkole podstawowej.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała właśnie Informatory, które zawierają m.in. projekt organizacji sprawdzianu dostosowanego do nowego systemu, ale także przykłady zadań, jakich mogą się spodziewać uczniowie, oraz opis jednolitych sposobów oceniania rozwiązań.

Najważniejsze zmiany różniące dotychczasowy sprawdzian od tego, do którego uczniowie przystąpią w roku 2015, to według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
 

  • W sferze organizacyjnej – nowa formuła sprawdzianu, czyli podział dwie części. W części pierwszej język polski i matematyka (80 minut), a w części drugiej, właśnie począwszy od roku szkolnego 2014/2015, język obcy nowożytny (45 minut). Drugą ważną zmianą organizacyjną jest podawanie wyniku sprawdzianu w procentach zamiast punktów.
  • Zmiany merytoryczne – wszystkie zadania sprawdzają poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
  • Zmiany jakościowe – zwiększony udział zadań sprawdzających umiejętności złożone, operowanie wiedzą, rozwiązywanie problemów; szerszy repertuar rodzajów zadań oraz materiałów źródłowych (np. komiks, afisz, mapa); kryteria oceniania odzwierciedlające holistyczne podejście do oceniania.


Nowe informatory dostępne są na stronie Centralnej Komisji Organizacyjnej.


/bozal/
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Siła i ciepło nauczycieli

Zdzisław Hofman 30 Sierpień 2015

KEP: 80% Polaków akceptuje nauczanie religii w szkole

Redakcja portalu 30 Sierpień 2015

Cykl bezpłatnych konferencji dotyczących bezpieczeństwa w Internecie - zaproszenie

Redakcja portalu 29 Sierpień 2015

Włosi stawiają na historię sztuki. A my? Czego uczyć w polskiej szkole

Tomasz Małkowski 29 Sierpień 2015

Czy szkolne ocenianie powinno być sprawiedliwe?

Andrzej Blikle 28 Sierpień 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

Z traumą poradzę sobie sama. Opowiadanie o silnej kobiecie. (Studium osoby - fragmenty)

~ Berniece(Gość) z: http://www.lacausaconstruction.com/component/k2/itemlist/user/231107 31 Sierpień 2015, 05:01

Audycja "Te wstrętne lektury" w radiowej Dwójce

~ nike air max baratas(Gość) z: http://www.apackmeals.com/ 31 Sierpień 2015, 04:26

Matura 2013: arkusze egzaminacyjne z języka rosyjskiego

~ Cheap Jerseys(Gość) z: http://pascaluna.com 31 Sierpień 2015, 01:10

Matura 2014: arkusze egzaminacyjne z języka angielskiego (poziom podstawowy, rozszerzony i dwujęzyczny)

~ click here(Gość) z: http://www.paolaruggeri.net/index.php/component/k2/itemlist/user/255253 31 Sierpień 2015, 00:55

Matura 2014: arkusze egzaminacyjne z języka angielskiego (poziom podstawowy, rozszerzony i dwujęzyczny)

~ My Middleman Success Plan(Gość) z: http://hao-lon.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=188560 30 Sierpień 2015, 23:49


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej