Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Poleć treść:


Nowa formuła sprawdzianu szóstoklasistów

Redakcja portalu, 04 Wrzesień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Nowa formuła sprawdzianu szóstoklasistów

Reforma z 1999 r. wprowadziła obowiązek jednolitego, ogólnopolskiego sprawdzania wiedzy uczniów po szkole podstawowej, po gimnazjum i na maturze. W szczególności każdy uczeń kończący klasę VI musi pisać sprawdzian, mając wydrukowane te same zadania, co wszyscy jego rówieśnicy we wszystkich polskich szkołach przystępujący do egzaminu tego samego dnia. Zakres materiału na sprawdzianie regulowały dotąd standardy, które CKE opracowywała interpretując i uszczegóławiając dość ogólnikowe zapisy obowiązującej wcześniej podstawy programowej. W 2008 r. zmodyfikowano system, likwidując system standardów i przyjmując, że na sprawdzianie w klasie VI poczynając od roku szkolnego 2014/2015, rolę standardów przejmie nowa podstawa programowa, która nie jest już jedynie wykazem tematów do przerobienia na lekcjach, lecz jest napisana w języku wymagań stawianych uczniowi po szkole podstawowej.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała właśnie Informatory, które zawierają m.in. projekt organizacji sprawdzianu dostosowanego do nowego systemu, ale także przykłady zadań, jakich mogą się spodziewać uczniowie, oraz opis jednolitych sposobów oceniania rozwiązań.

Najważniejsze zmiany różniące dotychczasowy sprawdzian od tego, do którego uczniowie przystąpią w roku 2015, to według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
 

  • W sferze organizacyjnej – nowa formuła sprawdzianu, czyli podział dwie części. W części pierwszej język polski i matematyka (80 minut), a w części drugiej, właśnie począwszy od roku szkolnego 2014/2015, język obcy nowożytny (45 minut). Drugą ważną zmianą organizacyjną jest podawanie wyniku sprawdzianu w procentach zamiast punktów.
  • Zmiany merytoryczne – wszystkie zadania sprawdzają poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
  • Zmiany jakościowe – zwiększony udział zadań sprawdzających umiejętności złożone, operowanie wiedzą, rozwiązywanie problemów; szerszy repertuar rodzajów zadań oraz materiałów źródłowych (np. komiks, afisz, mapa); kryteria oceniania odzwierciedlające holistyczne podejście do oceniania.


Nowe informatory dostępne są na stronie Centralnej Komisji Organizacyjnej.


/bozal/
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

ZNP o proponowanych przez MEN zmianach w ustawie o systemie oświaty

Redakcja portalu 19 Sierpień 2014

Bezpłatna Szkoła Trenerów Edukacji Przyrodniczej

Redakcja portalu 19 Sierpień 2014

Jakie jest Twoje ID?

Redakcja portalu 18 Sierpień 2014

Cisza = śmierć biblioteki

Grzegorz D. Stunża 18 Sierpień 2014

Poradnik "Sześciolatek na zajęciach z języka obcego" od ORE

Redakcja portalu 17 Sierpień 2014


OSTATNIE KOMENTARZE

Polska w czołówce światowego rankingu nt. jakości edukacji - "The Learning Curve 2014"

~ viagra price(Gość) z: http://pricebestedonline.com 20 Sierpień 2014, 15:30

Konferencja naukowa upowszechniająca rezultaty projektu "Dobra praktyka kluczem do profesjonalizmu w edukacji"

~ residual income ideas(Gość) z: http://https://www.youtube.com/watch?v=UlyCuMWsfIk 20 Sierpień 2014, 15:22

Cisza = śmierć biblioteki

~ box office revenue(Gość) z: http://boxofficemoney.in 20 Sierpień 2014, 15:18

Dlaczego MEN boi się podręcznikowej konkurencji?

~ cigarette electronique jetable montreal(Gość) z: http://Forum-Atlasfachowca.pl/node/57740 20 Sierpień 2014, 14:55

Badacze IBE podsumowali cykl spotkań o diagnozowaniu gotowości szkolnej dzieci

~ braveran(Gość) z: http://braveran-czy-dziala.pl 20 Sierpień 2014, 14:51


Powrót do góry