Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Nowoczesne technologie w nauczaniu

SocialLearning.pl , 09 Sierpień 10

Nowoczesne technologie w nauczaniu

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie nauki  to temat, który ostatnio poruszany jest coraz częściej. Trudno się dziwić skoro na rynku pojawia się mnóstwo nowych urządzeń, których przeznaczeniem zazwyczaj jest odtwarzanie multimediów, surfowanie po sieci, a ostatnio coraz bardziej popularne – czytanie książek. Większości osób takie urządzenia posłużą w celach rozrywkowych, ale czy faktycznie tylko w taki sposób można je wykorzystać?

W przeciwieństwie do bardziej rozwiniętych europejskich krajów polskie realia ograniczają zastosowanie innowacyjnych urządzeń oraz materiałów w placówkach oświaty. Stoją za tym bariery finansowe oraz mentalne. Czy zatem możemy stwierdzić, że tradycyjne metody nauki są wystarczające i powinniśmy się nimi zadowolić? Wręcz przeciwnie. Powinniśmy czerpać doświadczenie od innych krajów, wzorując się na ich modelach nauczania. Dobrym przykładem jest Wielka Brytania, która stawia na efektywne wykorzystanie nowych technologii w edukacji. Jednakże zmiana całego systemu może potrwać lata (wieki?). Ciężko jest wyobrazić sobie sukces takiego przedsięwzięcia w Polsce. Ciekawym sposobem może być skorzystanie z modelu skandynawskiego, gdzie nauczyciel posiada dużą autonomię. W takim przypadku nauczyciel sam może decydować z jakich narzędzi korzystać i wybrać dla siebie najefektywniejsze rozwiązanie. W praktyce, z chęcią skorzysta z narzędzi, które sam uzna za najlepsze aniżeli z rozwiązań narzuconych z góry.

Jakie technologie można zatem wykorzystać w edukacji? Podstawowym narzędziem są „zwykłe” komputery, które umożliwiają przeglądanie multimedialnych i interaktywnych materiałów, a także naukę poprzez e-learning. Jednakże zbudowanie odpowiedniej ilość sal komputerowych jest w praktyce niemożliwe ze względu na duże koszty i większą przestrzeń, która jest niezbędna do komfortowej pracy.

Wg Marcina Polaka, redaktora portalu Edunews.pl istnieje kilka zasad, do których musi odnieść się polska szkoła na drodze do innowacyjności:

1. W centrum szkoły XXI wieku musi znajdować się uczeń.
2. Przekaz kierowany do ucznia powinien być spersonalizowany – dopasowany do jego preferencji i stylów uczenia się.
3. Polska szkoła potrzebuje mądrego wdrożenia nowych technologii, nie tylko ze względu na infrastrukturę, ale również w kontekście tworzenia cyfrowych zasobów edukacyjnych, które wykorzystywane będą w procesie edukacji przez różnorakie mobilne i stacjonarne urządzenia cyfrowe.

Jednym z najnowszych trendów w szkołach jest używanie tablic interaktywnych, pomocnych w przeprowadzaniu zajęć. Nauczyciele, którzy korzystają z takich rozwiązań twierdzą, że zmieniają one diametralne proces nauki. Można stwierdzić, że nadchodzi okres renesansu zwykłych tablic szkolnych – tablic umożliwiających oglądanie nagrań z YouTube, odtwarzanie dźwięku, prezentowanie ilustracji, wyświetlanie prezentacji itd. Ich tajemnica zawiera się w multisensoryczności – podczas uczenia się aktywnych jest większość zmysłów takich jak wzrok, słuch czy dotyk.

Bardzo lubię nowinki technologiczne i sprawia mi radość, kiedy widzę jak nasza szkoła rozwija się w tym obszarze. Zajęcia z tablicami SMART Board są nietuzinkowe, nigdy nie wyobrażałam sobie, że lekcje matematyki można prowadzić w tak fascynujący sposób. Uczestniczyłam jako obserwator w zajęciach z różnych przedmiotów i – muszę przyznać – byłam pod wrażeniem. W trakcie lekcji angielskiego uczniowie mogą co chwila być w innym zakątku świata - Nowy Jork, Tokio, Londyn. Uczniowie dyskutują i z przyjemnością uczestniczą w tej multimedialnej podróży. Wydaje mi się, że od nowoczesnych technologii nie ma odwrotu a szkoła, która nie ma choć jednej tablicy, dużo traci -mówi Ewa Buta, dyrektor Zespołu Szkół nr 77 im. Bolesława Prusa w Warszawie.

Czy zatem wystarczy zastąpić tradycyjną tablicę wersją interaktywną? To dopiero pierwszy krok. Zmiana sposobu wykorzystania tablicy wymusza stworzenie nowych materiałów do nauki, których treści będą w pełni multimedialne (filmy wideo, muzyka itp.) oraz interaktywne (np. nawigacja dotykowa). Dopóki rynek nie nasyci się przynajmniej w części tak jak rynek tradycyjny nauczyciele będą niechętnie sięgać po takie rozwiązanie. A umiejętność obsługi? Jak każda nowika technologiczna tablica interaktywna musi zostać wdrożona tak, żeby nauczyciel potrafił wykorzystać jej potencjał w 100%. Bez odpowiedniego przeszkolenia nie można mówić o wartości zastosowania tego narzędzia.

Tablice interaktywne to nie jedyna nowość, która w znacznym stopniu potrafi zmienić sposób nauki na bardziej innowacyjny. Kilka miesięcy teamu odbyła się premiera multimedialnego tabletu  firmy Apple znanej z produkcji wysokiej klasy komputerów, odtwarzaczy muzyki, a od kilku lat również telefonów. Tablet nosi nazwę iPad i pracuje na zmodyfikowanym systemie operacyjnym iPhone OS. Patrząc na gabaryty urządzenia od razu nasuwa się podobieństwo do tradycyjnej książki. Tak jak w przypadku prostego czytnika e-booków Kindle sprzedawanego przez Amazon.com, iPad umożliwia czytanie książek zapisanych w pamięci tabletu, a także tych ściągniętych z Internetu bezpośrednio z wykorzystaniem połączenia Wifi lub 3g. Róznica jest taka, że jeden iPad potrafi pomieścić w swojej pamięci tysiące odpowiedników tradycyjnych książek. Co więcej, umożliwia przeglądanie multimedialnych treści, interaktywne poruszanie się za pomocą dotykowego wyświetlacza oraz oczywiście korzystanie z zasobów Internetu.

Wydaje się, że idealnym pomysłem jest zastąpienie tradycyjnej książki iPadem. Wg producenta urządzenie pozwala na 10 godzin ciągłego funkcjonowania, czyli z powodzeniem wystarczy na funkcjonowanie cały dzień w szkole bez potrzeby ładowania baterii. Oczywiście iPad nie jest pozbawiony również wad. Za jedną z nich można uznać fakt, że w przeciwieństwie do tradycyjnych książek ciężko będzie w jednym momencie przeglądać wiele treści. Nie ma również możliwości robienia notatek przy jednoczesnym korzystaniu z książki, co jest dość dużym dyskomfortem. Można również zastanawiać się, jak iPad poradzi sobie z dużym obciążeniem – czy nie zwolni znacząco, co z pewnością utrudniałoby użytkowanie urządzenia.

Pomimo tych wad uważam, że wykorzystanie iPada w codzienne edukacji to duży krok naprzód. Co ciekawe, nie wiele ponad miesiąc temu w swojej kampanii Waldemar Pawlak (polski polityk, wicepremier, minister gospodarki) podkreślał, że każdy uczeń i student powinien mieć tablet zamiast teczki. Myślę, że to perspektywa szybsza, niż ktokolwiek się spodziewa. Koszt takiego urządzenia nie jest duży. Gdyby podliczyć cenę podręczników do trzech klas gimnazjum, to mogłoby wyjść na to samo – twierdzi Waldemar Pawlak.

Czy rzeczywiście tak jest? Najtańsza wersja tabletu Apple kosztuje 499$, czyli przy obecnym kursie ok. 1500 PLN. Niestety bezpłatnie można przeglądać jedynie materiały publicznie dostępne w Internecie, a za pozostałe treści, takie jak książki, trzeba zapłacić. Całkowity koszt wykorzystania iPada przez ucznia w celu edukacji z pewnością przekroczyłby możliwości większości polskich gospodarstw domowych, dlatego bez pomocy finansowej do państwa w najbliższym czasie nie sądzę, abyśmy byli świadkami masowego wykorzystania iPada w szkołach.

Istnieje jednak nadzieja. Całkiem niedawno indyjski minister rozwoju zasobów ludzkich oznajmił, że przy współpracy ze specjalistami z Indyjskiego Instytutu Nauki udało się stworzyć tablet, którego cena to zaledwie 35 dolarów! Tablet wyposażony jest w edytor tekstu, czytnik PDF, przeglądarkę internetową, funkcjonuje pod kontrolą systemu Linux. Może być również zasilany energią słoneczną (płatne dodatkowo). Wg ministra Kapila Sibala tablet ma wejść do produkcji już w przyszłym roku. Ponadto urządzenie będzie subsydiowane przez państwo, więc cena dla nabywcy w kraju nie powinna przekroczyć 20 dolarów.

A jakie technologie wg Was mają szansę wejść na stałe do szkół?

Szymon Sanocki - Sociallearning.pl

MUSZISZ SIE ZALOGOWAĆ
Podziel siÄ™
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Aby móc pisać komentarze musisz się zalogować

REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Darmowe podręczniki - Rada Ministrów przyjęła projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej

Redakcja portalu 15 Kwiecień 2014

RPD w sprawie lepszej ochrony praw dziecka w placówkach niepublicznych

Redakcja portalu 15 Kwiecień 2014

O wartościach, zasadach i współczesnym pokoleniu uczniów

Witold Kołodziejczyk 14 Kwiecień 2014

Nowe pokolenie menedżerów!

Redakcja portalu 14 Kwiecień 2014

Wiosenna Kumulacja Aktywności

Redakcja portalu 13 Kwiecień 2014


OSTATNIE KOMENTARZE

Test pierwszy

Piotr 08 Kwiecień 2014, 14:40

Refleksje terapeuty uzależnień

Bogumiła Hawryluk 02 Marzec 2014, 18:50

PISA - czy(j) sukces?

Piotr Zamojski 28 Styczeń 2014, 15:35

Co wpływa na decyzje Polaków o edukacji? - rozmowa z dr Agnieszką Chłoń-Domińczak, liderem Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE

Mirek M 19 Grudzień 2013, 12:27

Pozorna edukacja w rzeczywistym świecie

Piotr Bińczak 11 Grudzień 2013, 15:23


Powrót do góry