Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Pokolenie sieci zmienia świat

Witold Kołodziejczyk 02 Sierpień 2015

Sejmowe komisje przeciw ułatwieniom w odraczaniu 6-latków

Redakcja portalu 02 Sierpień 2015

Poznaliśmy terminy egzaminów eksternistycznych w sesji jesiennej 2015 r.

Redakcja portalu 01 Sierpień 2015

Szkodliwy dla czytelnika projekt ustawy o książce

Jerzy Lackowski 01 Sierpień 2015

"Nazwałbym go męską dziwką...", czyli co uczniowie mówią o nauczycielach

Jakub Krajewski 31 Lipiec 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

KE: Złożone umiejętności cyfrowe najtrudniejszym wyzwaniem dla szkół

~ Kim Bettasso(Gość) z: http://ireport.cnn.com/docs/DOC-1252392 03 Sierpień 2015, 07:38

EduCamp Media

~ resveratrol from grapes(Gość) z: http://resveratrol-products.com/resveratrol-sources/ 03 Sierpień 2015, 06:15

Audycja "Te wstrętne lektury" w radiowej Dwójce

~ http://www.autokrediet.weebly.com/geldbank(Gość) z: http://krp34.ru/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111628 03 Sierpień 2015, 06:11

Matura 2014: arkusze egzaminacyjne z języka francuskiego (poziom podstawowy, rozszerzony i dwujęzyczny)

~ http://Forexbot.org/(Gość) z: http://www.freightportfinder.com/uncategorized/cashback-forex-rebates-parmi 03 Sierpień 2015, 04:31

Zobacz, jak EDUSCIENCE może zmienić Twoją szkołę. Na przykładzie dwujęzycznych szkół Pro Futuro

~ Plastuwoma(Gość) 03 Sierpień 2015, 04:00


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej