Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Zimowe Igrzyska Szkół Niepublicznych już po raz dwudziesty!

Redakcja portalu 02 Marzec 2015

Szczęśliwe dzieciństwo - ile zależy od rodziców i opiekunów

Redakcja portalu 02 Marzec 2015

Reforma reformę reformą pogania

Jarosław Bloch 01 Marzec 2015

NIK o dotowaniu szkół artystycznych

Redakcja portalu 01 Marzec 2015

Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom - znamy wyniki!

Redakcja portalu 28 Luty 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

Ostatni dzwonek, by wygrać 5000 zł. Trwają zgłoszenia prac w konkursie "Lekcja Przyszłości"

~ https://www.rebelmouse.com/domingaymquiz/hcg-weight-loss-reviews-drops--940687094.html(Gość) z: http://https://www.re 03 Marzec 2015, 11:19

Rozmyślania o edukacji i jej reformowaniu

~ Wellington personal trainers(Gość) z: http://Www.Ihate.life/shorten/goldsgymlocations92777 03 Marzec 2015, 10:56

MEN: Ubezpieczenia dzieci i młodzieży - nieobowiązkowe

~ cheap cialis(Gość) z: http://cheapcialisfff.com/ 03 Marzec 2015, 09:55

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - arkusz i kryteria oceniania

~ rpg genre(Gość) z: http://gaudyseer7769.tumblr.com/post/112509237976 03 Marzec 2015, 08:45

Matura 2014: arkusze egzaminacyjne z języka polskiego (poziom rozszerzony) oraz fizyki i astronomii (poziom podstawowy i rozszerzony)

~ game of war fire age cheats(Gość) z: http://www.reddit.com/r/instantd/related/2xkzrm/2015_march_game_of_war_fire_age 03 Marzec 2015, 07:58


Powrót do góry