Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Laureaci konkursu "Szkoła dla pracodawców - pracodawcy dla szkoły" - III edycja

Redakcja portalu 27 Kwiecień 2015

Uczę się dla moich marzeń - ostatnie dni na zgłoszenie

Redakcja portalu 27 Kwiecień 2015

Karta Nauczyciela - dziecko "Solidarności" oświatowej

Wojciech Książek 26 Kwiecień 2015

Oświatowa "Solidarność" gotowa do manifestacji!

Redakcja portalu 26 Kwiecień 2015

Ponad 80 szkół przyjaznych bezpieczeństwu

Redakcja portalu 26 Kwiecień 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

"Zbieramy makulaturę - oszczędzamy lasy" - Stena Recycling zaprasza szkoły do kolejnej edycji konkursu ekologicznego

~ Monroe(Gość) z: http://https://www.rebelmouse.com/charmainrlmne/the-undeniab 28 Kwiecień 2015, 02:09

Sieciaki na wakacjach

~ Coach Purses Outlet(Gość) z: http://www.coach-purse.us.com 28 Kwiecień 2015, 01:26

Subiektywny słownik pojęć edukacji przyszłości

~ Best Hcg Drops In The Market(Gość) z: http://Netbookmarking.com/story.php?title=outlines-for-fast-secrets-of-hcg-weight-loss 28 Kwiecień 2015, 01:17

Innowacja w nauczaniu. Czy szkoła może istnieć bez tradycyjnej lekcji?

~ best hcg Drops from walmart(Gość) z: http://https://Www.rebelmouse.com/maryellenlovekin/the-simple-weight-loss-on 28 Kwiecień 2015, 01:02

W Niemczech social learning nadal w natarciu. Poznaj trendy na rynku szkoleń do 2013 roku. Cz. 1

~ dien dan nha dat(Gość) z: http://landellmills.org 28 Kwiecień 2015, 01:00


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej