Imię:
Adres email:

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Minister edukacji czy propagandy?

Jarosław Bloch 26 Lipiec 2016

Kompetencje przywódcze kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych w Polsce. Raport z badań

Redakcja portalu 25 Lipiec 2016

Mądrzy dorośli w szkole

Tomasz Tokarz 25 Lipiec 2016

Kto i jak odpowiada za reformy? (część trzecia)

Aleksander Lubina 24 Lipiec 2016

RPO zaniepokojony zmianami w naliczaniu dotacji dla młodzieżowych ośrodków wychowawczych

Redakcja portalu 24 Lipiec 2016


OSTATNIE KOMENTARZE

Konferencja "Czy ocenianie może być OK"

~ Jasa Seo terbaik(Gość) 27 Lipiec 2016, 06:30

6 edycja programu edukacyjnego "Żyj smacznie i zdrowo" dobiegła końca

~ true(Gość) z: http://guneslihaber.com/paykasa-kart-satin-al.html 27 Lipiec 2016, 00:30

"Szkolne wyzwania. Jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu?" - już do nabycia!

~ trues(Gość) z: http://www.intensedebate.com/people/paykasakart 26 Lipiec 2016, 23:57

6 edycja programu edukacyjnego "Żyj smacznie i zdrowo" dobiegła końca

~ katun(Gość) z: http://uk.archinect.com/paykasa 26 Lipiec 2016, 23:28

IV edycja Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego "M@tando"

~ paykasa Bozdurma(Gość) z: http://www.bozdurma.org/ 26 Lipiec 2016, 10:30


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej