Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Bezpłatna gra planszowa: "Odkrywcy Internetu"

Redakcja portalu 28 Styczeń 2015

Poradnik: Bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej w cyberprzestrzeni

Redakcja portalu 28 Styczeń 2015

Ostrożnie z egzaminami

Marcin Karpiński 27 Styczeń 2015

Polscy gimnazjaliści uczą się jak "żyć smacznie i zdrowo”!

Redakcja portalu 27 Styczeń 2015

Darmowy ebook: Metoda na pokolenie iPoda

Redakcja portalu 26 Styczeń 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

Raport WSIP: Czy matematyka jest zmorą uczniów szykujących się do tegorocznych egzaminów - podsumowanie II edycji ogólnopolskich testów online na trzech etapach edukacji w ramach akcji Egzamer.

~ www.Freshcommunication.co.uk(Gość) z: http://www.Freshcommunication.co.uk/member/90524 29 Styczeń 2015, 05:12

Angielski nie musi być nudny. Bezpłatna strona British Council do nauki języka angielskiego dla dzieci i rodziców

~ Li178-69.Members.Linode.Com(Gość) z: http://Li178-69.Members.linode.com/network/link.php?url=http://e3 29 Styczeń 2015, 02:35

Poziom inteligencji emocjonalnej dziecka a styl wychowania rodziców. Raport z badań

~ true skate hack(Gość) z: http://allplatformgamecheats.com/true-skate-hack/ 29 Styczeń 2015, 02:07

Angielski nie musi być nudny. Bezpłatna strona British Council do nauki języka angielskiego dla dzieci i rodziców

~ how To lose weight in a week without pills(Gość) z: http://www.Funso.Com.cn/link.php?url=http://e329erj6nbx8axmrkakf6ygj5 29 Styczeń 2015, 01:43

Nowoczesne technologie wsparciem w nauczaniu matematyki

~ Salvatore(Gość) z: http://Scarlett75Jiwd.pen.io/ 29 Styczeń 2015, 01:17


Powrót do góry