Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Próbny Sprawdzian z CKE - arkusze egzaminacyjne, rozwiązania zadań i schematy punktowania

Redakcja portalu 19 Grudzień 2014

Finał konkursu "Szkoła się opłaca - edycja 2014" za nami - znamy nagrodzone projekty

Redakcja portalu 19 Grudzień 2014

Jakie jest miejsce nauczycieli w społeczeństwie?

Wojciech Książek 18 Grudzień 2014

"Trzęsienie danych" w każdej szkole i instytucji edukacyjnej

Redakcja portalu 18 Grudzień 2014

Próbna Matura z CKE: arkusze egzaminacyjne, rozwiązania zadań i schematy punktowania z języków obcych nowożytnych [poziom podstawowy]

Redakcja portalu 17 Grudzień 2014


OSTATNIE KOMENTARZE

Gala Przedsiębiorczości w Pałacu Prezydenckim

~ Sandy(Gość) z: http://www.1google1.com 20 Grudzień 2014, 08:01

Raport WSIP: Czy matematyka jest zmorą uczniów szykujących się do tegorocznych egzaminów - podsumowanie II edycji ogólnopolskich testów online na trzech etapach edukacji w ramach akcji Egzamer.

~ movers denver to atlanta(Gość) z: http://daviswalpole.buzznet.com/user/journal/19355073/abc-moving-storage-company-review 20 Grudzień 2014, 07:55

Fundacja Orange *Dobroczyńcą Roku*

Jarosław Kowalski 20 Grudzień 2014, 07:50

~ investment advisor boca raton(Gość) z: http://www.yelp.com/biz/caruso-and-company-pa-cpa-deerfield-beach 20 Grudzień 2014, 07:34

Sport pomaga zwiększać efektywność czytania

~ bigcitytobackroadfashion.Blogspot.com/(Gość) z: http://www.flabbierlabia.org/members/nickolassevers/ 20 Grudzień 2014, 03:06


Powrót do góry