Imię:
Adres email:

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Termodynamika wychowania

Wojciech Wanat 29 Kwiecień 2016

ZRP: Rzemieślnicze kształcenie zawodowe=kształcenie dualne

Redakcja portalu 29 Kwiecień 2016

Brawo MEN! Nareszcie zapowiedź dobrej zmiany!

Bogusław Śliwerski 28 Kwiecień 2016

Po pierwsze zaciekawić

Marzena Żylińska 27 Kwiecień 2016

RPD: Konkursy przedmiotowe winny być szansą, nie problemem

Redakcja portalu 27 Kwiecień 2016


OSTATNIE KOMENTARZE

STO z nowym prezesem

~ neco(Gość) z: http://https://www.paykasaal.gen.tr/paykasa-guvenlik-ipuclari-dolandirici-onlemleri/ 29 Kwiecień 2016, 22:49

Komisja wzywa do działania - z sondażu wynika, że ponad 80% nauczycieli w UE czuje się niedocenionych

~ Nergis(Gość) z: http://morguefile.com/creative/paykasakart 29 Kwiecień 2016, 17:43

Olimpiady i turnieje zwalniające z egzaminów zawodowych

~ Sergi(Gość) z: http://www.kadinlardunyasi.com/astropay-nedir-nasil-kullanilir/ 29 Kwiecień 2016, 17:25

Olimpiady i turnieje zwalniające z egzaminów zawodowych

~ murat(Gość) z: http://www.kadinlardunyasi.com/astropay-nedir-nasil-kullanilir/ 29 Kwiecień 2016, 17:24

MATEMATRIX - ostanie chwile na wejście do gry!

~ mehmet(Gość) z: http://www.korsanyayin.com/paykasa-satis-3596.html 29 Kwiecień 2016, 17:19


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej