Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Ruszył program "Czysta Szkoła - Szkoła bez Korupcji"

Redakcja portalu 27 Marzec 2015

"Ucz jak mistrz", czyli jak zostać wybitnym nauczycielem

Tomasz Małkowski 27 Marzec 2015

Będą pomagać pszczołom! Dziesięć placówek odebrało granty finansowe

Redakcja portalu 26 Marzec 2015

Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach - darmowy e-book od CEO

Redakcja portalu 26 Marzec 2015

Ruszył portal doradztwa edukacyjno-zawodowego!

Redakcja portalu 25 Marzec 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

Matura 2014: arkusze egzaminacyjne z matematyki (poziom rozszerzony) i wiedzy o społeczeństwie (poziom podstawowy i rozszerzony)

~ m88(Gość) z: http://https://en.gravatar.com/mussodoris 27 Marzec 2015, 23:07

NIK sprawdzi dostępność podręczników szkolnych

~ buy cialis(Gość) z: http://buycialisttt.com/ 27 Marzec 2015, 22:21

Nowe doświadczenia w laboratoriach Kopernika

~ tower climber harness(Gość) z: http://showtoys.ru/groups/the-untold-story-on-tower-cl 27 Marzec 2015, 22:03

Cyfrowa rzeczywistość - kompetencje cyfrowe młodzieży i nauczycieli. Fundacja Orange i Uniwersytet Warszawski przedstawiają badania na temat kompetencji cyfrowych młodzieży i nauczycieli

~ sbobet(Gość) z: http://www.sbobet-id.com 27 Marzec 2015, 21:13

Ogólnopolska Konferencja "Społeczne, pedagogiczne i organizacyjne dylematy wprowadzania edukacji włączającej"

~ NHL Jerseys Cheap(Gość) z: http://www.nhljerseyscheap.us.com 27 Marzec 2015, 20:01


Powrót do góry