Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Poleć treść:


Plan lekcji: czy naprawdę potrzebuję \

Ewa Kuryło, 25 Wrzesień 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Lekcja z języka polskiego dla klasy V. Plan lekcji został przeze mnie nieco zmodyfikowany po jej przeprowadzeniu (praktyka czyni mistrza). Proszę wybaczyc ewentualne błędy formalne w konspekcie. Mam nadzieję, że pomysł się przyda! :)

Klasa: V



Temat: czy naprawdę potrzebuję \"Snickersa\"? - o sile reklamy.



Cele lekcji:





  • uczeń wyjaśnia pojęcie reklamy


  • uczeń wymienia rodzaje reklamy


  • uczeń wymienia różnicę między tekstem reklamowym a hasłem reklamowym


  • uczeń potrafi stowrzyc tekst reklamowy i hasło reklamowe


  • uczeń dostrzega różnicę między reklamą a sztuką


  • uczeń wyjaśnia różnicę między motywem filmowym, piosenką promującą a reklamą


  • uczeń widzi zagrożenia płynące z bezrefleksyjnego podejścia do reklam




Przebieg lekcji:



0-5 min - sprawy organizacyjne (wyciszenie uzniów, sprawdzenie obecności, itd.)



 



5-12 min - pogadanka: próba stworzenia definicji reklamy (na podstawie cech reklamy zgłaszanych przez uczniów), podział reklam ze względu na media



 



13 - 18 min- nauczyciel wyjaśnia uczniom różne rodzaje reklam podzielonych ze względu na treśc oraz omawia je odwołując się do doświadczeń uczniów (jeżeli uczniowie zorientują się już w nowej terminologii, ta częśc lekcji może byc pogadanką)



Definicja:



REKLAMA: informacja mająca na celu zachęcenie do zakupienia określonego towaru, reklamodawca płaci za reklamę.



Rodzaje reklamy ze względu na media:



- reklama internetowa



- reklama telewizyjna



- reklama prasowa



- reklama radiowa



- reklama mobilna



- spam



- billboard



Rodzaje reklamy ze względu na treśc:



- reklama podprogowa



- reklama społeczna



- reklama teaserowa



- reklama porównawcza



- reklama ukryta (kryptoreklama)



- reklama wprowadzająca w błąd



- reklama uciążliwa



Ta częśc ma ukazac uczniom złożonośc mechanizmów reklamy, pokazac im techniki manipulacyjne, co pomoże im się przed nimi bronic.



 



18 - 23 min - pogadanka: hasło reklamowe a tekst reklamowy (jak jest różnica?)



HASŁO: chwytliwy, krótki \"tytuł\" (do 7 słów), tworzy skojarzenie z towarem (np. \"Gillette, najlepsze dla mężczyzny!\")



TEKST: jest dłuższy, to bardziej informacja o produkcie, przedstawia zalety towaru (np. Gillette, ma aż trzy ostrza, antypoślizgową rączkę i jest niebieska!)



Jeżeli pozostało dużo czasu, uczniowie mogą ułożyc \"na gorąco\" swoje własne hasła reklamowe.



 



23 - 28 min - reklama telewizyjna (humor i: oferta, hasło, produkt - marka)



reklama Plusa - prezentacja oferty



reklama szkoły językowej - hasło



reklama pasty do zębów - reklama bez hasła i przedstawienia oferty to \"czysta\" promocja marki



 



28 - 33 min - analiza plakatów Warhola - czym różni się sztuka od reklamy?



SZTUKA: \"jest odtwarzaniem rzeczy, bądź konstruowaniem form, bądź wyrażaniem przeżyc - jeśli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycac, bądź wzruszac, bądź wstrząsac\" Władysław Tatarkiewicz



Dzieci nie poznają tej definicji, ale jest ona dla nauczyciela podstawą.



Sztuka tworzy, wyraża i wywołuje przeżycia. Dotyka (z reguły) spraw ważnych.



REKLAMA: także działa na odbiorcę (wzrusza, zachwyca, wstrząsa), ale nie wyraża przeżyc, a towar. Dotyczy rzeczy materialnych, skłania do zakupu, a nie refleksji.



 



Plakaty: puszki Campbell, cola



Jeżeli mamy czas, możemy też pokazac \"reklamę\" Spidermana



 



33 - 37 min - motyw filmowy i piosenka filmowa a reklama



Uczniowie wysłuchują fragmentów utworów muzycznych:



1. - charakterystyczny motyw z Jamesa Bonda (lub \"Janosika\")



2. - piosenka \"Golden Eye\" (lub \"Muminków\")



Motyw kojarzymy (reklama ma stworzyc skojarzenie, jak przy kreacji marki), ale służy on filmowi. Piosenkę kojarzymy, promuje film, ale jest za darmo. Motyw nie występuje w mediach. Piosenkę słyszymy np. w radiu, ale nie w blokach reklamowych. Możemy jej więc słuchac \"oddzielnie\". To są elementy promocji, ale nie reklama.



 



37 - 43 - krótka dyskusja lub pogadanka (jeżeli zostało mało czasu): czy jesteśmy odporni na reklamę?



Argumenty za:



- znamy jej mechanizmy



- jesteśmy świadomi, że to reklama, manipulacja, perswazja



- nie traktujemy jej poważnie



- nie wsłuchujemy się w tekst reklam



- nie lubimy reklam, więc z czystej przekory ich nie słuchamy



 



Argumenty przeciw:



- a jednak znamy hasła reklamowe, niektóre z nich wchodzą do potocznego języka (możemy przypomniec szał na \"kopytko\", które, co prawda,  nie było hasłem, ale istotnym elementem reklamy)



- czy na pewno nie słuchamy reklam? Odwołajmy się do doświadczeń uczniów, którzy pewnie częściej wybierają czekoladę Kinder niż jej \"podróbkę\"



- zaczynamy już lubic reklamy - dla dzieci są kolorowe i wesołe, inne - humorystyczne



 



43 - 45 min - nauczyciel rozdaje uczniom fiszki z krótką notatką i zadaje pracę domową



NOTATKA:



REKLAMA: informacja mająca na celu zachęcenie do zakupienia określonego towaru, reklamodawca płaci za reklamę.



HASŁO REKLAMOWE: chwytliwy, krótki \"tytuł\" (do 7 słów), tworzy skojarzenie z towarem (np. \"Gillette, najlepsze dla mężczyzny!\")



TEKST REKLAMOWY: jest dłuższy, to bardziej informacja o produkcie, przedstawia zalety towaru (np. Gillette, ma aż trzy ostrza, antypoślizgową rączkę i jest niebieska!)



 



PRACA DOMOWA:



Ułóż swoje hasło reklamowe dla wybranego towaru, np. własnego biurka.



Jeżeli uczniowie wykonali to podczas lekcji:



Odpowiedz na pytanie: czy wierzyc reklamom? Od 3 do 5 zdań.



 



Potrzebne materiały:



komputer (najlepiej z podłączeniem do projektora), odtwarzacz CD i DVD, filmy i muzyka, slajdy



 



 



 



 



 

Aktualna ocena

30

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

Ewa Kuryło, 25 Wrzesień 09 21:11

PS. Ze względu na duży rozmiar plików (piosenki, filmiki, zdjęcia i reprodukcje), zainteresowanych materiałami proszę o kontakt mailowy: ewak321@gazeta.pl. Oto dokładny spis materiałów, z których korzystałam: SLAJDY: - zdjęcie słynnych puszek zupy Cambells - reklama "retro" coli - zdjęcie wielkiego Spidermena "wspinającego" się po bloku MUZYKA: - motyw z Bonda - motyw z Janosika - piosenka "Golden Eye" - piosenka z "Muminków" REKLAMY: - reklama Plusa (Lampa) link: http://www.schiz.pl/f/206/Reklama-Plusa-Lampa - reklama blend a med link: http://www.youtube.com/watch?v=t8bD-p0iNBw&hl=pl - reklama Avisty link: http://www.youtube.com/watch?v=Xb1QEyAujPg (je także posiadam w "zbiorach", gdyby były jakieś problemy z zapisaniem ich na komputerze z podanych stron internetowych)

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Czy nasz mózg się zmienia?

Colin Rose 30 Lipiec 2014

Narodowe Czytanie - po raz trzeci

Redakcja portalu 30 Lipiec 2014

Zapisy regulujące warunki i sposoby oceniania trafiają do ustawy

Redakcja portalu 29 Lipiec 2014

Młodzież i Internet. Tożsamość w kulturze cyfrowej

Redakcja portalu 29 Lipiec 2014

NIK o zapobieganiu patologiom w szkołach

Redakcja portalu 28 Lipiec 2014


OSTATNIE KOMENTARZE

Matura to bzdura - galopująca głupota w stylu pudelka

~ black bandage dress cheap(Gość) z: http://Dgjisabe.Buzznet.com/user/journal/17731935/picking-fast-methods-bandage-dresses/< 31 Lipiec 2014, 01:07

Apel Izby Księgarstwa Polskiego w sprawie darmowych podręczników

~ fort ft lauderdale cpa Firms(Gość) z: http://www.purevolume.com/florencecssrwlj/posts/6127955/Locating+Plans+For+ 31 Lipiec 2014, 00:56

Jak hałas negatywnie wpływa na nasze życie? 25 kwietnia - Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem

~ dieter Dengler(Gość) z: http://rockyquesinberry.wordpress.com/2014/06/13/uncovering-easy-methods-for-hcg-diet/ 31 Lipiec 2014, 00:15

Matura 2014: arkusze egzaminacyjne z języka niemieckiego (poziom podstawowy, rozszerzony i dwujęzyczny)

~ backflow prevention pompano beach high school(Gość) z: http://www.purevolume.com/ellensaranealis/post 31 Lipiec 2014, 00:14

Audycja "Te wstrętne lektury" w radiowej Dwójce

~ fat loss(Gość) z: http://myrtlehutchens.soup.io/?sessid=f606e7c15bf2bdc2aa463659d9bd9fe7 31 Lipiec 2014, 00:10


Powrót do góry