Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Poleć treść:


Plan lekcji: czy naprawdę potrzebuję \

Ewa Kuryło, 25 Wrzesień 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Lekcja z języka polskiego dla klasy V. Plan lekcji został przeze mnie nieco zmodyfikowany po jej przeprowadzeniu (praktyka czyni mistrza). Proszę wybaczyc ewentualne błędy formalne w konspekcie. Mam nadzieję, że pomysł się przyda! :)

Klasa: V



Temat: czy naprawdę potrzebuję \"Snickersa\"? - o sile reklamy.



Cele lekcji:





  • uczeń wyjaśnia pojęcie reklamy


  • uczeń wymienia rodzaje reklamy


  • uczeń wymienia różnicę między tekstem reklamowym a hasłem reklamowym


  • uczeń potrafi stowrzyc tekst reklamowy i hasło reklamowe


  • uczeń dostrzega różnicę między reklamą a sztuką


  • uczeń wyjaśnia różnicę między motywem filmowym, piosenką promującą a reklamą


  • uczeń widzi zagrożenia płynące z bezrefleksyjnego podejścia do reklam




Przebieg lekcji:



0-5 min - sprawy organizacyjne (wyciszenie uzniów, sprawdzenie obecności, itd.)



 



5-12 min - pogadanka: próba stworzenia definicji reklamy (na podstawie cech reklamy zgłaszanych przez uczniów), podział reklam ze względu na media



 



13 - 18 min- nauczyciel wyjaśnia uczniom różne rodzaje reklam podzielonych ze względu na treśc oraz omawia je odwołując się do doświadczeń uczniów (jeżeli uczniowie zorientują się już w nowej terminologii, ta częśc lekcji może byc pogadanką)



Definicja:



REKLAMA: informacja mająca na celu zachęcenie do zakupienia określonego towaru, reklamodawca płaci za reklamę.



Rodzaje reklamy ze względu na media:



- reklama internetowa



- reklama telewizyjna



- reklama prasowa



- reklama radiowa



- reklama mobilna



- spam



- billboard



Rodzaje reklamy ze względu na treśc:



- reklama podprogowa



- reklama społeczna



- reklama teaserowa



- reklama porównawcza



- reklama ukryta (kryptoreklama)



- reklama wprowadzająca w błąd



- reklama uciążliwa



Ta częśc ma ukazac uczniom złożonośc mechanizmów reklamy, pokazac im techniki manipulacyjne, co pomoże im się przed nimi bronic.



 



18 - 23 min - pogadanka: hasło reklamowe a tekst reklamowy (jak jest różnica?)



HASŁO: chwytliwy, krótki \"tytuł\" (do 7 słów), tworzy skojarzenie z towarem (np. \"Gillette, najlepsze dla mężczyzny!\")



TEKST: jest dłuższy, to bardziej informacja o produkcie, przedstawia zalety towaru (np. Gillette, ma aż trzy ostrza, antypoślizgową rączkę i jest niebieska!)



Jeżeli pozostało dużo czasu, uczniowie mogą ułożyc \"na gorąco\" swoje własne hasła reklamowe.



 



23 - 28 min - reklama telewizyjna (humor i: oferta, hasło, produkt - marka)



reklama Plusa - prezentacja oferty



reklama szkoły językowej - hasło



reklama pasty do zębów - reklama bez hasła i przedstawienia oferty to \"czysta\" promocja marki



 



28 - 33 min - analiza plakatów Warhola - czym różni się sztuka od reklamy?



SZTUKA: \"jest odtwarzaniem rzeczy, bądź konstruowaniem form, bądź wyrażaniem przeżyc - jeśli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycac, bądź wzruszac, bądź wstrząsac\" Władysław Tatarkiewicz



Dzieci nie poznają tej definicji, ale jest ona dla nauczyciela podstawą.



Sztuka tworzy, wyraża i wywołuje przeżycia. Dotyka (z reguły) spraw ważnych.



REKLAMA: także działa na odbiorcę (wzrusza, zachwyca, wstrząsa), ale nie wyraża przeżyc, a towar. Dotyczy rzeczy materialnych, skłania do zakupu, a nie refleksji.



 



Plakaty: puszki Campbell, cola



Jeżeli mamy czas, możemy też pokazac \"reklamę\" Spidermana



 



33 - 37 min - motyw filmowy i piosenka filmowa a reklama



Uczniowie wysłuchują fragmentów utworów muzycznych:



1. - charakterystyczny motyw z Jamesa Bonda (lub \"Janosika\")



2. - piosenka \"Golden Eye\" (lub \"Muminków\")



Motyw kojarzymy (reklama ma stworzyc skojarzenie, jak przy kreacji marki), ale służy on filmowi. Piosenkę kojarzymy, promuje film, ale jest za darmo. Motyw nie występuje w mediach. Piosenkę słyszymy np. w radiu, ale nie w blokach reklamowych. Możemy jej więc słuchac \"oddzielnie\". To są elementy promocji, ale nie reklama.



 



37 - 43 - krótka dyskusja lub pogadanka (jeżeli zostało mało czasu): czy jesteśmy odporni na reklamę?



Argumenty za:



- znamy jej mechanizmy



- jesteśmy świadomi, że to reklama, manipulacja, perswazja



- nie traktujemy jej poważnie



- nie wsłuchujemy się w tekst reklam



- nie lubimy reklam, więc z czystej przekory ich nie słuchamy



 



Argumenty przeciw:



- a jednak znamy hasła reklamowe, niektóre z nich wchodzą do potocznego języka (możemy przypomniec szał na \"kopytko\", które, co prawda,  nie było hasłem, ale istotnym elementem reklamy)



- czy na pewno nie słuchamy reklam? Odwołajmy się do doświadczeń uczniów, którzy pewnie częściej wybierają czekoladę Kinder niż jej \"podróbkę\"



- zaczynamy już lubic reklamy - dla dzieci są kolorowe i wesołe, inne - humorystyczne



 



43 - 45 min - nauczyciel rozdaje uczniom fiszki z krótką notatką i zadaje pracę domową



NOTATKA:



REKLAMA: informacja mająca na celu zachęcenie do zakupienia określonego towaru, reklamodawca płaci za reklamę.



HASŁO REKLAMOWE: chwytliwy, krótki \"tytuł\" (do 7 słów), tworzy skojarzenie z towarem (np. \"Gillette, najlepsze dla mężczyzny!\")



TEKST REKLAMOWY: jest dłuższy, to bardziej informacja o produkcie, przedstawia zalety towaru (np. Gillette, ma aż trzy ostrza, antypoślizgową rączkę i jest niebieska!)



 



PRACA DOMOWA:



Ułóż swoje hasło reklamowe dla wybranego towaru, np. własnego biurka.



Jeżeli uczniowie wykonali to podczas lekcji:



Odpowiedz na pytanie: czy wierzyc reklamom? Od 3 do 5 zdań.



 



Potrzebne materiały:



komputer (najlepiej z podłączeniem do projektora), odtwarzacz CD i DVD, filmy i muzyka, slajdy



 



 



 



 



 

Aktualna ocena

30

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

Ewa Kuryło, 25 Wrzesień 09 21:11

PS. Ze względu na duży rozmiar plików (piosenki, filmiki, zdjęcia i reprodukcje), zainteresowanych materiałami proszę o kontakt mailowy: ewak321@gazeta.pl. Oto dokładny spis materiałów, z których korzystałam: SLAJDY: - zdjęcie słynnych puszek zupy Cambells - reklama "retro" coli - zdjęcie wielkiego Spidermena "wspinającego" się po bloku MUZYKA: - motyw z Bonda - motyw z Janosika - piosenka "Golden Eye" - piosenka z "Muminków" REKLAMY: - reklama Plusa (Lampa) link: http://www.schiz.pl/f/206/Reklama-Plusa-Lampa - reklama blend a med link: http://www.youtube.com/watch?v=t8bD-p0iNBw&hl=pl - reklama Avisty link: http://www.youtube.com/watch?v=Xb1QEyAujPg (je także posiadam w "zbiorach", gdyby były jakieś problemy z zapisaniem ich na komputerze z podanych stron internetowych)

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Zawodowcy potrzebni od zaraz - ruszył Klaster Edukacyjny LSSE

Redakcja portalu 18 Kwiecień 2015

Od neurobiologii do szkoły. Wpływ zajęć artystycznych na rozwój mózgu

Marzena Żylińska 18 Kwiecień 2015

Nauczyciele wychodzą na ulice!

Redakcja portalu 17 Kwiecień 2015

Jak reagować na hejt w sieci? "Przytul hejtera"! - nowa kampania FDN

Redakcja portalu 17 Kwiecień 2015

Dydaktyka w świetle. Czyli kompetencje językowe gimnazjalistów

Tomasz Małkowski 16 Kwiecień 2015


OSTATNIE KOMENTARZE

Oświata dla mniejszości - jest potrzeba, nie ma sposobu?

~ herpes cure 2015(Gość) z: http://redolex.com/herpes-cure-l 19 Kwiecień 2015, 08:07

Poziom inteligencji emocjonalnej dziecka a styl wychowania rodziców. Raport z badań

~ boom beach hack(Gość) z: http://www.reddit.com/r/boombeachhacktoolhq/related/331o0p/most_awaited_boom 19 Kwiecień 2015, 06:33

Najbardziej innowacyjni nauczyciele z całego świata spotykają się w Pradze

~ Coach Purses(Gość) z: http://www.coach-purse.us.com 19 Kwiecień 2015, 05:52

Potwory, czyli jak dzieci postrzegają rodziców – alkoholików. Kampania społeczna Fragile Childhood – Monsters

~ how to hack boom beach(Gość) z: http://https://www.reddit.com/r/boombeachhacktoolhq/ 19 Kwiecień 2015, 05:44

Niepewna przyszłość Krystyny Szumilas. Czy zapowiadane zmiany w rządzie przyniosą zmianę na stanowisku Ministra Edukacji Narodowej?

~ Cheap Jerseys(Gość) z: http://www.worldcupjersey.us.com 19 Kwiecień 2015, 03:27


Powrót do góry