Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję
Politykę prywatności

Poleć treść:


Praca z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie

Grzegorz Borkowski, 08 Czerwiec 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Podstawowym warunkiem efektywności mojej pracy jest nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem. .

Dla każdego ucznia opracowuję indywidualny program kształcenia; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, pozwalający na wyrównywanie braków, bazowanie na potencjale możliwości, co umożliwia osiąganie optymalnego rozwoju dziecka. Każdy postęp jest pozytywnie wzmacniany, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

Nawiązuję współpracę z rodzicami, konsultuję postępy i trudności dziecka. Stawiam dziecku realne cele mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju, uwzględniam poziom jego funkcjonowania. Głównym celem edukacji jest rozwój autonomii ucznia, wyposażenie go w umiejętności komunikowania się z otoczeniem, w zdobycie niezależności w zaspakajaniu życiowych potrzeb. Staram się, by moi wychowankowie byli zaradni w sytuacjach życia codziennego na miarę swoich możliwości i mieli poczucie sprawczości, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi, znali i stosowali ogólnie przyjęte formy współżycia społecznego, równocześnie zachowali prawo do swojej tożsamości

Podstawowym założeniem edukacji osób z orzeczoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest maksymalne usprawnienie dzieci i przygotowanie ich do możliwie samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie.

Osoby pracujące z dzieckiem starają się nawiązać z nim pozytywny kontakt, co jest jednym z warunków osiągnięcia zamierzonych celów. Wiedzą, że każdy uczeń posiada potencjał swoich możliwości, swoje słabe i mocne strony.

Dla każdego dziecka na każdym poziomie edukacyjnym opracowuję indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Aby go stworzyć uwzględniam między innymi wskazówki zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię, poznaję środowisko społeczne dziecka, a także bacznie obserwuję jego zachowanie i reakcje. Próbuję dociec przyczyn zachowań nietypowych, autostymulacyjnych i znaleźć sposób na poprawne funkcjonowanie, opracowuję diagnozę funkcjonalną, w której przedstawia się preferencje dziecka: co lubi, bądź nie, co je aktywizuje.

Praca z dzieckiem polega na nieustannym poszukiwaniu sposobów nawiązywania kontaktów. Dzieci mające problemy z porozumeiwaniem się za pomocą słów poznają alternatywne sposoby komunikacji, używają piktogramów i fonogestów. Indywidualne \"paszporty komunikacyjne\" przedstawiają dziecko jako osobę unikatową

i niepowtarzalną. Stały kontakt z dzieckiem, jego obserwacja pozwala określić poziom rozwoju we wszystkich sferach. Do oceny osiągniętych sprawności służą testy Gunzburga.

Staram się współpracować z rodziną, aby ujednolicić zakres działań rewalidacyjnych i stworzyć warunki do konsultacji osiągniętych postępów i napotkanych trudności. Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie dostosowuję poczynania pedagogiczne do jego potrzeb i możliwości. Stosuję indywidualizację metod i tempa pracy, wyzwalam jego aktywność, a treści i zadania programu edukacyjnego, zgodne z zasadami współczesnej ortodydaktyki mieszczą się w sferze jego najbliższego rozwoju.

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

jolka, 10 Czerwiec 09 09:05

Mam podobne doświadczenia .. choć nigdy nie stosowałam ABA

foto

Agnieszka Rynkiewicz, MD, MAT, 10 Czerwiec 09 01:10

Prawidłowo prowadzona terapia metodą Stosowanej Analizy Zachowania (skrót ABA używany również w Polsce od ang, Applied Behavior Analysis) jest w stanie zmienić praktycznie każde zachowanie. Jest sprawdzoną i efektywną metodą terapeutyczną do pracy z dziećmi, zarówno zdrowymi jak i z różnymi niepełnosprawnościami. Stosuje się ją w wielu sytuacjach poza szkołą także np. przy treningu sportowców lub gdy uczymy kogoś właściwych nawyków żywieniowych. Można ABA nawet stosować na własnym małżonku lub dzieciach. Piszę to bez żartów. Wszędzie tam gdzie pragniemy mieć wpływ na czyjeś zachowanie, ABA jest świetną metodą pracy. Nie zdziwił mnie więc Pana komentarz,że ABA nie jest dobrze znana nauczycielom w klasach regularnych. O ile mniej mieliby ci nauczyciele problemów z uczniami czy studentami, którzy są np. niegrzeczni, agresywni, knąbrni, niechętni i bez motywacji do nauki.

foto

Grzegorz Borkowski, 09 Czerwiec 09 13:23

W szkołach specjalnych jest to jedna z ważnych metod, która sprawdza się w pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania. Sam ją stosuję ale trudno jest przekonać rodzica do kontynuowania takiej formy pracy poza zajęciami czyli w domu rodzinnym. Z trzyletnim doświadczeniem nad pracą z dziewczynką z zaburzeniami psychicznymi zaobserwowałem brak konsekwencji u rodzica, objawiającą się głównie bezradnością w wychowywaniu dziecka.Po " złym " dniu dziecko przychodzi do mnie na zajęcia z brakiem poczucia bezpieczeństwa, złym humorze. Wtedy proponowana terapia zaczyna się od początku. W odpowiedzi na pytanie: gdy pracowałem z młodzieżą w " normie " w internacie Liceum Ogólnokształcącego Stosowana Analza Zachowań bardzo pomogła mi w przeprowadzeniu co tygodniowych zajęć wychowawczych. W grupie miałem młodzież z klas 1-4. Starsza młodzież modelowała zachowania młodszej. Byłem wtedy poczatkujacym nauczycielem. Na zajęciach wychowawczych zawsze musiałem mieć jakieś ekwiwalenty w postaci batona, czekolady itp. Tak dość " śmieszna " forma zajęć miała swój poprawny początek i koniec. W gronie wychowawców byłem jedynym pedagogiem specjalnym, pozostali wychowawcy to nauczyciele, którym " łatano " brakujące godziny w etacie. Myślę, że w szkołach publicznych żadko stosuje się taką metodę pracy - podejrzewam, że na studach przedmiotowych w ramach pedagogiki i psychologii nie mówi się o takich metodach pracy nad dziećmi i młodzieżą, a jezeli się już mówi to jest to zasygnalizowany temat nie mający odzwierciedlenia w praktyce.

foto

Agnieszka Rynkiewicz, MD, MAT, 09 Czerwiec 09 00:51

Czy stosuje Pan ABA w swojej pracy - Applied Behavior Analysis (Stosowana Analize Zachowania)? Jesli tak - czy zauwaza Pan trend do stosowania tej metody przez nauczycieli specjalnych uczacych w szkolach publicznych w Polsce?

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

"Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w systemie oświaty - kierunki zmian" - debata w siedzibie ZNP

Redakcja portalu 01 Październik 2014

Czy można korzystać z utworów z nielegalnych źródeł?

Redakcja portalu 01 Październik 2014

Przewrót kopernikański w edukacji dokonuje się na naszych oczach

Stanisław Czachorowski 30 Wrzesień 2014

Okulografia pokaże, jak dzieci czytają matematyczne zadania

Redakcja portalu 30 Wrzesień 2014

NIK o programie wspierającym wyprawkę szkolną

Redakcja portalu 29 Wrzesień 2014


OSTATNIE KOMENTARZE

Komisja Europejska: Ustalenia OECD potwierdzają znaczenie inwestycji w edukację dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE

~ Health Fitness Plans(Gość) z: http://www.drweevil.org/wp-trackback.php?p=1219 02 Październik 2014, 18:11

Dr Marcin Smolik p.o. dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

~ cialis professional vs cialis(Gość) z: http://medicationbuyedguide.com/ 02 Październik 2014, 17:24

Komisja Europejska: Ustalenia OECD potwierdzają znaczenie inwestycji w edukację dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE

~ quest nutrition bars(Gość) z: http://questbars.lovequotesb.com/ 02 Październik 2014, 16:39

Prezes ZNP odpowiada Joannie Kluzik-Rostkowskiej

~ hello(Gość) z: http://mppzyd.com/ 02 Październik 2014, 16:05

Komisja Europejska: Ustalenia OECD potwierdzają znaczenie inwestycji w edukację dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE

~ hello(Gość) z: http://ujwhje.com/ 02 Październik 2014, 15:50


Powrót do góry